CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, May 6, 2010

MeMiLih pAsAnGaN HiDup


walaupon kita dah terdedah dengan panduan ni..tapi kita tengok skrg... byk kes bercerai kan??? so, bila saya terbaca artikel ni..saya nak kongsi la..sebagai peringatan.. terutama yang nak bina masjid..hehehehehe

Islam telah menggariskan empat ciri utama pemilihan bakal isteri dan suami.. seperti yang kita tahu. Pertama, carilah yang cantik rupa parasnya.. Kedua, carilah yang mempunyai harta. Ketiga, carilah yang baik keturunannya dan keempat, carilah yang beriman.. antara yang keempat2 ini..yang beriman perlu diutamakan.

kebiasaan, setiap laki2 dan perempuan akn tertarik kpd rupa paras sblm mmikirkan hal2 lain. inilah lumrah semulajadi manusia. Bagi pihak org tua, mereka kerap kali mmikirkan tntg asal usul dan kwangan bakal menantu. Jarang sekali soal iman dititik beratkan. betul kan????

Rupa paras dan harta benda tak kekal lama. ttpi iman dipupuk dlm hati nurani mampu bertahan walaupun jasad telah dimamah usia. Org yg beriman lbih tulus hatinya, kuat sabarnya dan mulia tgkah lakunya... Secara umumnya, bila di awal perkahwinan, semuanya baik belaka. semuanya nampak indah. ttpi bila masa semakin berlalu, akn mula terselah perilaku sbnar masing2. Itu tak kena,ini tak kena. Akhirnya, mhligai yg dibina dipenuhi sengketa dan prangsaka... nauzubillah.

Disinilah kelebihan iman. Disebabkan itulah, islam menggalakkan anda memilih psangan yg beriman sbg kriteria utama agar mahligai bahagia selama2nya. usah terburu-buru membuat pilihan. Selidik dahulu latar belakang psangan agar kita tak tertipu dengan kebaikan lahiriah yg ditunjukkan. Mudah-mudahan dialah pilihan yg terbaik... InsyaAllah.. (^_^)v

0 comments: